Τα ωραία της Βενετίας: Η πρώτη μετά θάνατον μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Γιάννη Κουνέλλη Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την 'Αννα Ειρήνη   
Τρίτη, 07 Μάιος 2019 13:53

Αποτέλεσμα εικόνας για Fondazione Prada

Mε τη Βενετία να φορά τα καλά της για την 58η Biennale di Venezia, το Fondazione Prada παρουσιάζει την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση

αφιερωμένη στο Γιάννη Κουνέλλη, δυο χρόνια μετά το θάνατό του. Με επιμελητή τον Germano Celant στην έκθεση που θα διαρκέσει από τις 11 Μαΐου έως τις 24 Νοεμβρίου παρουσιάζονται περισσότερα από 60 έργα που φιλοτέχνησε από το 1959 έως το 2015. Για την πραγματοποίηση της έκθεσης συνεργάστηκε το Αρχείο Κουνέλλη που συγκέντρωσε έργα του, τα οποία προέρχονται από μουσεία και σημαντικές ιδιωτικές συλλογές στην Ιταλία και το εξωτερικό.

Η έκθεση ανακατασκευάζει την καλλιτεχνική και εκθεσιακή ιστορία του Κουνέλλη (Πειραιάς 1936 – Ρώμη 2017) προσπαθώντας να καθιερώσει ένα διάλογο μεταξύ των έργων του και αυτών του 18ου αιώνα που βρίσκονται στους χώρους του Ca ‘Corner della Regina, κέντρο του Ιδρύματος Prada στη Βενετία

Αποτέλεσμα εικόνας για Τα ωραία της Βενετίας: Η πρώτη μετά θάνατον μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Γιάννη Κουνέλλη

Τα πρώτα έργα του καλλιτέχνη, που εμφανίστηκαν αρχικά μεταξύ του 1960 και του 1966, παρουσιάζονται σε ορισμένα δωμάτια του πρώτου ορόφου του βενετσιάνικου παλατιού και ασχολούνται με την αστική γλώσσα. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο Γιάννης Kουνέλλης εμφανίστηκε στον χώρο της σύγχρονης τέχνης με ένα ιδιότυπο, πολύ προσωπικό πλαστικό λεξιλόγιο που αρχικά πρόβαλε ως κωδικοποιημένη γραφή, υπό τη μορφή γραμμάτων και εξισώσεων. Από το 1967, με σκοπό να ξεπεράσει την παραδοσιακή εικονογραφική ομοιομορφία της πρώτης παραγωγής του, η έρευνα του Κουνέλλη γίνεται πιο ριζοσπαστική για να ενσωματώσει συγκεκριμένα και φυσικά στοιχεία όπως η γη, ο κάκτος, το μαλλί, ο άνθρακας, το βαμβάκι και η φωτιά. Η χρήση οργανικών και ανόργανων οντοτήτων μετατρέπει τη γλώσσα του σε μια σωματική εμπειρία, που νοείται ως αισθητηριακή μετάδοση. Η έρευνα της οσφρητικής αντίληψης, που ξεκίνησε το 1969 με τη χρήση του καφέ, συνεχίστηκε στη δεκαετία του ’80 με ουσίες όπως η grappa, για να ξεφύγει από τα απατηλά όρια της εικόνας και να ενταχθεί στο ζωτικό χάος της πραγματικότητας.


Στις εγκαταστάσεις που δημιουργήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ο καλλιτέχνης προκαλεί διαλεκτική σύγκρουση μεταξύ ελαφρότητας, αστάθειας και βαρύτητας, μονιμότητας και ακαμψίας των βιομηχανικών δομών. Συμμετέχει στην Arte Povera, ένα από τα σημαντικότερα κινήματα της τέχνης στη μεταπολεμική Ιταλία που αμφισβητεί το κατεστημένο τόσο κοινωνικά και πολιτικά όσο και εικαστικά, αντανακλώντας τον αναβρασμό και τις ανακατατάξεις της ιταλικής κοινωνίας στις δεκαετίες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και εμβαθύνει ακόμα και φιλοσοφικά τη χρήση αντικειμένων και υλικών, τα οποία είναι συχνά ακατέργαστα, απλά και φτωχά (όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του κινήματος), μία επιλογή που έχει όχι μόνο φορμαλιστικές αλλά και εννοιολογικές προεκτάσεις.

Σε κάθε περίοδο της πλούσιας καλλιτεχνικής του διαδρομής ο Γιάννης Κουνέλλης δε σταματά να ερευνά και να αναπτύσσει  μια τραγική και προσωπική σχέση με τον πολιτισμό και την ιστορία. Έρχεται να αναπαραστήσει το παρελθόν με ένα ατελές σύνολο θραυσμάτων κλασσικών αγαλμάτων, όπως στο έργο του 1974. Η πλούσια εικαστική γλώσσα του χαρακτηρίζεται από έναν άοκνο πειραματισμό σε φόρμες, συνθέσεις και ύλες, με τρόπο που πάντα προκαλεί τον θεατή σε έναν πρωτόγνωρο διάλογο με πολλαπλές αναφορές. Ο Κουνέλλης παρά την απουσία της ανθρώπινης μορφής στο έργο του σκιαγραφεί τον άνθρωπο και την κλίμακα της ανθρώπινης μορφής, καθώς και την αγωνία του σε ένα σύγχρονο κόσμο.

Η έκθεση ολοκληρώνεται με εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας, που κατασκευάστηκαν από τον Κουνέλλη στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Αυτά τα σύνολα έργων περιλαμβάνουν αντικείμενα διαφορετικής προέλευσης: από γύψο μέχρι πέτρες, από παλτό μέχρι γυαλιά και μηχανικά εργαλεία. Στην εσωτερική αυλή του βενετσιάνικου παλατιού δεσπόζει η εγκατάστασή του με τα τσουβάλια που περιέχουν κόκκους καφέ. Ο Κουνέλλης έχει ασκήσει και ασκεί τεράστια επιρροή στη ελληνική και την ευρωπαϊκή ζωγραφική και το όνομά του είναι πλέον ανάμεσα σε αυτά των σημαντικότερων εκπροσώπων των σύγχρονων ρευμάτων στην τέχνη της ζωγραφικής.

Info έκθεσης:

“Jannis Kounellis” | 11 Μαΐου – 24 Νοεμβρίου 2019 | Fondazione Prada

https://www.elculture.gr