ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - ΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΕΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την administrator   
Παρασκευή, 21 Ιανουάριος 2011 14:34

Δελτίο Τύπου                                             21/01/2011

Δήλωση της Υφυπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Εύης Χριστοφιλοπούλου, για τις Συνενώσεις και Ιδρύσεις Σχολείων

«Η λογική των συνενώσεων και των ιδρύσεων είναι εκπαιδευτική και τα κριτήρια πρωτίστως παιδαγωγικά».
Συνενώσεις  και ιδρύσεις  σχολείων γίνονται κάθε χρόνο, με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Η λογική των συνενώσεων και των ιδρύσεων σχολείων είναι εκπαιδευτική και τα κριτήρια πρωτίστως παιδαγωγικά: κάθε παιδί του Δημοτικού να πηγαίνει σε σχολείο που κάθε τάξη έχει το δάσκαλό της.

Προφανώς, στα μικρά νησιά και στις δυσπρόσιτες περιοχές όπου υπάρχουν λίγα παιδιά, θα παραμείνουν τα ολιγοθέσια Δημοτικά Σχολεία. Όταν, όμως, για παράδειγμα τα χωριά είναι σε κοντινή απόσταση, λιγότερο από δέκα (10) λεπτά, είναι κρίμα να υπάρχουν παιδιά σε ολιγοθέσια, που παρακολουθούν πρώτα την Δ’ και μετά την Γ’ δημοτικού ή παιδιά που κάνουν δώδεκα (12) ώρες μάθημα και όχι εικοσιτέσσερις (24).

Η λογική, λοιπόν, των συνενώσεων είναι καθαρά παιδαγωγική. Στόχος είναι να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν, λαμβάνοντας υπόψη τις κτηριακές υποδομές σε κάθε περιοχή. Κοιτάμε το κάθε σχολείο χωριστά, γιατί υπάρχουν ιδιαιτερότητες.
Η γνώμη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι πολύ σημαντική. Εξίσου σημαντική είναι και η γνώμη της Εκπαιδευτικής Κοινότητας,  εκπαιδευτικών και γονέων. Θα γίνει το καλύτερο δυνατόν για τα παιδιά.

Οι συνενώσεις και οι ιδρύσεις φέτος έχουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα, ότι για πρώτη φορά γίνονται με τους νέους Καλλικρατικούς Δήμους. Κάνουμε διαβούλευση για τις συνενώσεις  και ιδρύσεις σχολείων, με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Φέτος, με τους νέους Δήμους, απαιτείται ιδιαίτερη συνεργασία.

Σχετικό Θέμα

Φεγγαράκι μου λαμπρό: Στα... πούλμαν οι μαθητές θ' αναστενάζουν...

Η Αυγή 21/01/2011


Στεφανάκου Π.
Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, χιλιάδες μαθητές θα τρώνε το χιλιόμετρο με το κουτάλι. Χθες, η υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, έδωσε για διαβούλευση το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη συγχώνευση και κατάργηση εκατοντάδων σχολείων ανά τη χώρα. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μόλις τέσσερις ημέρες, λήγει δηλαδή την ερχόμενη Δευτέρα, κι αν σκοπεύατε να εκφράσετε σ' αυτήν διαφορετική άποψη, δεν υπάρχει χώρος. Συμμετέχουν μόνο όσοι αντιλαμβάνονται "την αναγκαιότητα για συνενώσεις-ιδρύσεις σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης" και έχουν να ενισχύσουν την επιχειρηματολογία του υπουργείου Παιδείας με επιπλέον "λόγους". Προφανώς μεταξύ αυτών δεν θα είναι και οι γονείς των μαθητών που θα κληθούν να διανύουν κάθε ημέρα μια απόσταση ισοδύναμη με Αθήνα-Κόρινθο για να φτάσουν στο σχολείο τους και, μετά τα μαθήματα, ξανά στον δρόμο για την επιστροφή στο σπίτι.

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας, η χιλιομετρική απόσταση που θα αναγκάζονται να διανύουν κάθε ημέρα οι μαθητές από δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές "δεν μπορεί να υπερβαίνει τη μισή ώρα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και τα τρία τέταρτα της ώρας για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης"! Μικρά παιδιά και έφηβοι θα ξημερώνονται και θα βραδιάζονται σε δρόμους επικίνδυνους, με αντίξοες καιρικές συνθήκες, για να μειώσουν το κόστος της εκπαίδευσης! Για πρώτη φορά, η κυβέρνηση παραδέχεται ότι η δημιουργία ενός νέου Σχολικού Χάρτη αποσκοπεί "στον περιορισμό της σπατάλης". Διότι σπατάλη θεωρεί η κυβέρνηση του Μνημονίου τη συντήρηση και λειτουργία μικρών και μικρομεσαίων σχολείων ώστε όλα τα παιδιά να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση χωρίς να χρειάζεται να τρώνε το χιλιόμετρο με το κουτάλι!

Προσοχή! Η μία ώρα για τα παιδιά του δημοτικού και το δίωρο aller-retour για τα παιδιά του γυμνασίου είναι μόνο για τις δυσπρόσιτες περιοχές. Οι υπόλοιποι μαθητές, που δεν θα θεωρηθεί ότι έρχονται από δύσβατα κι απόκρημνα μέρη, μπορεί να τρώνε στα πούλμαν της μεταφοράς πολύ περισσότερο χρόνο από τους άλλους.

Εκτός αυτού, μαθητές και εκπαιδευτικοί πρέπει να ξεχάσουν τις παλιές καλές εποχές με τα μικρά τμήματα. Στα δημοτικά, ο αριθμός των μαθητών θα είναι 25 και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ακατέβατα 30! Θυμηθείτε ότι πριν από λίγους μήνες έσκιζαν τα ιμάτιά τους στο υπουργείο Παιδείας ότι η ΟΛΜΕ λέει ψέματα και δεν υπάρχει ούτε ένα τριαντάρι τμήμα. Τώρα το καθιερώνουν ως κανόνα, χωρίς άλλες εξηγήσεις.

Το σχέδιο εκπαιδευτικής αποψίλωσης είναι ιδιαίτερα εμφανές σε ό,τι αφορά τα λύκεια. Σύμφωνα με το κείμενο διαβούλευσης, "σχολικές μονάδες που συνενώνονται αποτελούν ενιαία σχολική μονάδα χωρίς παραρτήματα ή λυκειακές τάξεις". Αυτό σημαίνει ότι πολλές περιοχές της χώρας θα βρεθούν χωρίς λύκεια. Για παράδειγμα, η Αμοργός, όπου στο γυμνάσιο του νησιού λειτουργούν λυκειακές τάξεις. Η Αμοργός τις χάνει. Τα παιδιά της Αμοργού πού θα πάνε για να βγάλουν το λύκειο; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οδεύουμε σε μια εκτεταμένη μαθητική μετανάστευση, αλλά και αποψίλωση των θρανίων από μαθητές που δυσκολεύονται να βρουν το σχολείο τους στον χάρτη της κ. Χριστοφιλοπούλου.

Κι όλα αυτά τα αποφασίζουν μόνοι τους. Με πλήρη μυστικότητα, όπου οι καταργήσεις σχολείων δεν είναι τίποτα άλλο από έγγραφα εσωτερικής αλληλογραφίας, όπως δήλωσε προκλητικά ο περιφερειάρχης Αττικής, Κ. Κουμέντος. "Η γνώμη των εκπροσώπων των νέων δήμων", απλώς "θα συντελέσει στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης". Από 'κει και πέρα θα χρεωθούν τον λογαριασμό της μεταφοράς ανεξάρτητα αν μπορούν (που δεν μπορούν) να τον πληρώσουν. Εντύπωση προκαλεί ότι το υπουργείο Παιδείας δεν αναλαμβάνει καμία δέσμευση για το αν θα καλύψει το κόστος της μεταφοράς.

Η αντίσταση στις συγχωνεύσεις φαίνεται ότι θα αποτελέσει σημείο συνάντησης εκπαιδευτικών και τοπικών κοινωνιών. Η ΔΟΕ, εξαγγέλλει νέα κινητοποίηση (δίωρη στάση εργασίας) για την ερχόμενη Τετάρτη, διαμαρτυρόμενη για τις σχεδιαζόμενες συγχωνεύσεις, αλλά και τα εκατοντάδες κενά που υπάρχουν ακόμη και σήμερα στα δημοτικά. Επίσης διαμαρτύρεται για τη συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, που αδυνατούν να ανταποκριθούν ακόμη και στις στοιχειώδεις ανάγκες των σχολείων.

Στο μεταξύ, η κ. Χριστοφιλοπούλου παρουσίασε χθες, στο Υπουργικό Συμβούλιο, το πιλοτικό πρόγραμμα των 800 ολοήμερων σχολείων της δουλείας 5.800 εκπαιδευτικών που έχουν να πληρωθούν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Τι θράσος, αλήθεια...

Συνενώσεις σχολείων με πέντε κριτήρια

Έθνος 21/01/2011

Στις συνενώσεις των σχολικών μονάδων κύριο ρόλο θα έχουν οι κτιριακές υποδομές, η απόσταση για το νέο σχολείο, η λειτουργικότητα, η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού και οι εγγραφές των νέων μαθητών.

Πέντε βασικά κριτήρια θα συνεκτιμηθούν για τις συνενώσεις σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με το κείμενο διαβούλευσης που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα από την υφυπουργό Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου.
Για τον νέο σχολικό χάρτη στις ορεινές και νησιωτικές περιοχές σημαντικό ρόλο θα παίξει το ζήτημα της ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών.

Η δημόσια διαβούλευση ξεκίνησε χθες, στην ιστοσελίδα http://www.opengov.gr/ypepth/?p=615 και θα διαρκέσει μέχρι και τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου. Βάσει του κειμένου, για τη δημιουργία του «σχολικού χάρτη» θα συνεκτιμηθούν τα εξής κριτήρια:

Η υφυπουργός Παιδείας Εύη ΧριστοφιλοπούλουΟι κτιριακές υποδομές - εγκαταστάσεις, καθώς και οι δυνατότητες ανάπτυξης αιθουσών διδασκαλίας, βιβλιοθήκης και λοιπών βοηθητικών χώρων και εξοπλισμού στο σχολείο μετακίνησης. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι ρυθμίσεις για τον μέγιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα (έως 25 για την πρωτοβάθμια, έως 30 για τη δευτεροβάθμια).

Η χιλιομετρική απόσταση για το νέο σχολείο, λαμβάνοντας υπόψη τη συγκοινωνιακή κάλυψη της περιοχής, το οδικό δίκτυο, τις καιρικές συνθήκες και τη διάρκεια κάλυψης της διαδρομής για την άφιξη στο νέο σχολείο. Για τις δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές δεν μπορεί να υπερβαίνει τη μισή ώρα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και τα της ώρας για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Αναφορικά με ορεινές και μικρές νησιωτικές περιοχές, στις οποίες οι αποστάσεις, οι συγκοινωνιακές και οι καιρικές συνθήκες δεν διασφαλίζουν προϋποθέσεις ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών, θα εξετασθεί με προσοχή κάθε περίπτωση χωριστά.

Αντιστοιχία οργανικότητας και λειτουργικότητας των σχολικών μονάδων σε συνάρτηση με το μαθητικό δυναμικό και τη δυνατότητα ανάπτυξης και λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας.

Η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού την τελευταία 5ετία, ο ρυθμός αύξησης ή μείωσης και ο προσδοκώμενος αριθμός φοιτούντων μέχρι το 2013.

Οι εγγραφές των μαθητών στην πρώτη τάξη κάθε τύπου σχολείου (νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου κ.λπ.).

Σύμφωνα με όσα περιγράφονται στο κείμενο διαβούλευσης, σχολικές μονάδες που συνενώνονται θα αποτελούν εφεξής ενιαία σχολική μονάδα χωρίς παραρτήματα. Σε περίπτωση κατάργησης μίας ή περισσότερων σχολικών μονάδων, ιδρύεται νέα σχολική μονάδα σε περιοχή που συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός μαθητών.

Οσον αφορά τις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν σε ενιαίο χώρο ως ξεχωριστές σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας ενοποιούνται.

Εντονες, πάντως, είναι οι αντιδράσεις δασκάλων και καθηγητών. Χθες η ΔΟΕ με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «σχέδιο εκτεταμένων καταργήσεων και συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων» και προγραμματίζει για την Τετάρτη στη μία το μεσημέρι συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο.

ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕ 800 ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Αγγλικά, τεχνολογίες και χορός

Παρουσίαση του πιλοτικού προγράμματος των 800 ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα, έκανε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο η υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου.

Στα σχολεία αυτά έχουν εισαχθεί ζώνες πολιτισμού και περισσότερες ώρες διδασκαλίας ξένων γλωσσών, ενώ καλύπτουν το 30% περίπου του συνολικού μαθητικού πληθυσμού .

Οπως δήλωσε η ίδια η υφυπουργός κάνοντας τη σχετική παρουσίαση, ένας από τους στόχους των νέων ολοήμερων σχολείων είναι να περιοριστεί σταδιακά η ανάγκη για φροντιστηριακή υποστήριξη των παιδιών και επίσης να γίνεται πιστοποίηση των ξένων γλωσσών και της πληροφορικής μέσα στα δημόσια σχολεία. Τα νέα σχολεία λειτουργούν με αναμορφωμένο πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει τα εξής:

Εισαγωγή του θεσμού της φιλαναγνωσίας στις α΄και β΄ τάξεις. Εναρξη της διδασκαλίας των Αγγλικών στις α΄και β΄τάξεις. Εισαγωγή μαθήματος σχετικού με τις νέες Τεχνολογίες για 2 ώρες εβδομαδιαίως σε όλες τις τάξεις. Η αύξηση κατά μία ώρα της διδασκαλίας των μαθηματικών στην α΄και β΄τάξη, η αύξηση των ωρών του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής και η προσθήκη μιας διδακτικής ώρας για διδασκαλία χορού.

Η υφυπουργός αναφέρθηκε στο παράδειγμα του δημοτικού σχολείου Θέρμης, το οποίο διαθέτει σε κάθε τάξη υπολογιστή, τηλεόραση και βίντεο, έξι τάξεις έχουν προβολέα με διαδραστικούς πίνακες, θέατρο 136 θέσεων, πολυχώρο, βιβλιοθήκη, κουζίνα, εστιατόριο, αίθουσα φυσικής, χημείας και αίθουσα εικαστικών.

ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Αλλαγές στο γραφείο ενημέρωσης πολιτών

Στην αναδιοργάνωση του Γραφείου Ενημέρωσης Πολιτών του υπουργείου Παιδείας προχώρησε η πολιτική ηγεσία, με στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη μέσα από ένα και μόνο γραφείο και χωρίς να αναγκάζεται να επισκεφθεί κάποια άλλη υπηρεσία.

Οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με το Γραφείο τις εργάσιμες ημέρες και ώρες μεταξύ 7.30 και 15.30:

1. Mέσω επίσκεψης στον χώρο του υπουργείου (Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι)

2. Tηλεφωνικά (τηλ.1550)

3. Tαχυδρομικά και μέσω fax (με αποστολή γραπτού αιτήματος, τηλ. 210 3442649)

4. Dιαδικτυακά (με τη συμπλήρωση της φόρμας που διαμορφώθηκε για τον σκοπό αυτόν, που υπάρχει στην αρχική σελίδα του υπουργείου, www.minedu.gov.gr.)

ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

Ολο το σχέδιο για συγχωνεύσεις σχολείων

Ημερησία 21/01/2011

Ποια είναι τα βασικά κριτήρια επιλογής των σχολικών μονάδων που θα καταργηθούν από την επόμενη χρονιά

Της Χαράς Καλημέρη

Εν μέσω αντιδράσεων, ξεκίνησε χθες η διαβούλευση για τις συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων που θα γίνουν από την επόμενη σχολική χρονιά, δηλαδή το 2011-2012. Παρά το γεγονός ότι από το υπουργείο Παιδείας δίνονται διαβεβαιώσεις ότι οι συγχωνεύσεις θα γίνουν με βάση παιδαγωγικά και δημογραφικά κριτήρια και θα αφορούν μικρό αριθμό σχολείων (περίπου 100 ολιγοθέσια), η εκπαιδευτική κοινότητα κάνει λόγο για σχέδιο εκτεταμένων καταργήσεων που θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στους μαθητές.

Για το θέμα, όπως επίσης και για την υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών και τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, η Διδασκαλική Ομοσπονδία θα πραγματοποιήσει συγκέντρωση διαμαρτυρίας την προσεχή Τετάρτη στο υπουργείο (1.00 μ.μ.) και δίωρη στάση εργασίας. Ειδικότερα, με βάση το κείμενο διαβούλευσης που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα από την υφυπουργό Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου, τα βασικά κριτήρια που θα ληφθούν υπόψη για τις συνενώσεις σχολικών μονάδων είναι τα εξής:

Οι κτηριακές υποδομές - εγκαταστάσεις, καθώς και οι δυνατότητες ανάπτυξης αιθουσών διδασκαλίας, βιβλιοθήκης και λοιπών βοηθητικών χώρων και εξοπλισμού στο σχολείο μετακίνησης. Σε κάθε περίπτωση θα τηρηθούν οι ρυθμίσεις για το μέγιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα που είναι έως 25 για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και έως 30 για τη δευτεροβάθμια.

Η χιλιομετρική απόσταση για το νέο σχολείο, λαμβάνοντας υπόψη τη συγκοινωνιακή κάλυψη της περιοχής, το οδικό δίκτυο, τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες και τη διάρκεια κάλυψης της διαδρομής για την άφιξη στο νέο σχολείο. Για τις δυσπρόσιτες περιοχές δεν μπορεί να υπερβαίνει τη μισή ώρα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και τα 3/4 της ώρας για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σε ό,τι αφορά τις ορεινές και τις μικρές νησιωτικές περιοχές στις οποίες οι αποστάσεις, οι συγκοινωνιακές και οι καιρικές συνθήκες δεν διασφαλίζουν προϋποθέσεις ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών, κάθε περίπτωση θα εξετασθεί χωριστά.

Αντιστοιχία οργανικότητας και λειτουργικότητας των σχολικών μονάδων σε συνάρτηση με το μαθητικό δυναμικό και τη δυνατότητα ανάπτυξης και λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας.

Η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού την τελευταία πενταετία, ο ρυθμός αύξησης ή μείωσης και ο προσδοκώμενος αριθμός φοιτούντων μέχρι το 2013.

Οι εγγραφές των μαθητών στην Α΄ τάξη κάθε τύπου σχολείου (νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου κ.λπ.).

Όπως αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης, σχολικές μονάδες που συνενώνονται θα αποτελούν εφεξής ενιαία σχολική μονάδα χωρίς παραρτήματα ή λυκειακές τάξεις.

Νέα μονάδα
Σε περίπτωση κατάργησης μιας ή περισσοτέρων σχολικών μονάδων, ιδρύεται νέα σχολική μονάδα σε περιοχή που συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός μαθητών. Όσο αφορά τις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν σε ενιαίο χώρο ως ξεχωριστές σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας, ενοποιούνται.

 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 21 Ιανουάριος 2011 14:59