ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ "ΕΥΔΟΞΟΣ" Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την Κωνσταντίνα   
Τρίτη, 08 Μάρτιος 2011 15:22

Δελτίο Τύπου                                             08/03/2011

Ακαδημαϊκά συγγράμματα
Στοιχεία σχετικά με την ηλεκτρονική υπηρεσία «Εύδοξος»

Συνέντευξη Τύπου έδωσε σήμερα 08/03/2011, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για τα ακαδημαϊκά συγγράμματα και την ηλεκτρονική υπηρεσία «Εύδοξος». Το πρώτο εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2010-2011 ολοκληρώθηκε η πρώτη περίοδος εφαρμογής της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Εύδοξος».

Κατά γενική ομολογία φοιτητών, καθηγητών και λοιπών εμπλεκομένων η προσπάθεια ήταν απολύτως επιτυχημένη και έλαβε εγκωμιαστικά σχόλια.
Η Υπουργός, Άννα Διαμαντοπούλου, στην ομιλία της ανέφερε τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της υπηρεσίας «Εύδοξος»:

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ (ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ) ΕΔΩ

Δελτίο Τύπου                                             08/03/2011

Σημεία από τις ομιλίες της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου και του Ειδικού Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Βασίλη Παπάζογλου, για τα ακαδημαϊκά συγγράμματα και την ηλεκτρονική υπηρεσία «Εύδοξος»

 

Σημεία από την ομιλία της Υπουργού Παιδείας, Άννας Διαμαντοπούλου

Τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης εφαρμογής της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Εύδοξος», όπως έχουν αποτυπωθεί μετά το τέλος του Α’ εξαμήνου, είναι οδηγός άσκησης πολιτικής στο θέμα των συγγραμμάτων από το Υπουργείο και από τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, τώρα αλλά και μακροπρόθεσμα.

Το 2009 σε μεγάλη, έγκριτη εφημερίδα γνωστός αναλυτής, έγραφε: «Βιβλία για να διαβάσουν περιμένουν ακόμα περίπου 350.000 φοιτητές, την ώρα που ολοκληρώνεται το Α’ εξάμηνο σπουδών στα Πανεπιστήμια και απομένουν λίγες ημέρες για την έναρξη της χειμερινής εξεταστικής περιόδου εντός του Ιανουαρίου».

Αυτή ήταν η  πραγματικότητα που  παραλάβαμε. Τελείωνε το εξάμηνο και τότε τα παιδιά έπαιρναν το σύγγραμμα. Ήταν μια δύσκολη διαδικασία με ουρές στα βιβλιοπωλεία, με πολλά προβλήματα και χωρίς κανέναν έλεγχο, γιατί δεν υπήρχε ουσιαστικά μηχανισμός να παρακολουθεί το θέμα των συγγραμμάτων.

Τον Ιούνιο του 2010, κατατέθηκε τροπολογία, ώστε να γίνει εφικτή η ηλεκτρονική παρακολούθηση της διαχείρισης των συγγραμμάτων. Το Σεπτέμβριο ξεκίνησε η εφαρμογή, με αποτελεσματική συνεργασία της Ειδικής Γραμματείας Ανώτατης Εκπαίδευσης και του Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ). Να ευχαριστήσω τον κ. Παπάζογλου και τον κ. Τσανάκα, γιατί σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο είχαμε αποτελέσματα.

Να δώσω κάποια παραδείγματα:

·         Επιτάχυνση και ελαχιστοποίηση της διαδικασίας διανομής. Μοιράστηκαν αυθημερόν 103.757 συγγράμματα. Οι φοιτητές δήλωσαν το σύγγραμμα και το παρέλαβαν άμεσα χωρίς γραφειοκρατία και την ταλαιπωρία να περιμένουν ώρες στις ουρές. Το πιο σημαντικό για τις σπουδές τους είναι ότι έχουν το σύγγραμμα, τις  πρώτες μέρες του εξαμήνου.

·         Διαφάνεια στην καταχώρηση των συγγραμμάτων.  Οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να ξεφυλλίσουν διάφορα  συγγράμματα και γνωρίζοντας τις προτάσεις του καθηγητή τους και τις αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης, να κάνουν μόνοι τους την επιλογή συγγράμματος.

·         Ελαχιστοποίηση της γραφειοκρατίας. Δεν χρειάζεται να ασχολούνται οι Γραμματείες των Πανεπιστημίων και των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, οι Υπηρεσίες Φοιτητικής Μέριμνας ούτε και οι Υπηρεσίες του Υπουργείου -οι οποίες είχαν έναν τεράστιο φόρτο χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα- με τη διανομή συγγραμμάτων.

·         Πλήρης εικόνα του κόστους των συγγραμμάτων και σύγκριση μεταξύ συγγραμμάτων ίδιων Σχολών. Για παράδειγμα στις επτά Ιατρικές Σχολές της χώρας η απόκλιση του κόστους των συγγραμμάτων ανά φοιτητή από την πιο ακριβή έως τη λιγότερο ακριβή είναι 258%. Ένα δεύτερο παράδειγμα αφορά στα ΤΕΙ. Σε πολλά Τμήματα, το μέσο κόστος συγγράμματος είναι 7,98 ευρώ, ενώ έχουμε σε αντίστοιχο Τμήμα μέσο κόστος 26,59 ευρώ. Τα ίδια τα Ιδρύματα θα πρέπει να μελετήσουν τα δεδομένα και να αντιδράσουν. Οι Σχολές οφείλουν να απαντήσουν στην κοινωνία: χρειάζεται λογοδοσία για το κόστος των σπουδών των φοιτητών.

·          Παρακολούθηση της κινητικότητας των φοιτητών και του τρόπου λειτουργίας των Σχολών. Χαρακτηριστικό είναι ότι  στις επτά σχολές Φυτικής Παραγωγής, 67 φοιτητές πήραν συγγράμματα στο Α’ εξάμηνο, ενώ σε επόμενο εξάμηνο πήραν βιβλία μόνο 6 φοιτητές.

·         Βλέπουμε, επίσης, πολύ σημαντικά θέματα, όπως το πώς λειτούργησε το διπλό σύγγραμμα. Κανείς δεν μπορεί να κερδοσκοπεί -όταν αποδεικνύεται αυτό βεβαίως- στο χώρο των συγγραμμάτων. Είναι μεγάλο το κόστος για τον ελληνικό λαό.

Στόχος είναι  τα συγγράμματα και οι σημειώσεις να δίνονται ηλεκτρονικά. Ήδη καθηγητές -κυρίως  Πολυτεχνικών και Φυσικών Σχολών-  διένειμαν ηλεκτρονικά  τις σημειώσεις τους και πολλοί φοιτητές σχολίασαν θετικά αυτή την κίνηση.

Η διαφάνεια -η δυνατότητα όλων να γνωρίζουν ποιο σύγγραμμα, ποια Σχολή, ποιος καθηγητής, ποιο κόστος, ποιο περιεχόμενο-  είναι ο καλύτερος τρόπος, ώστε να οδηγηθούμε σε μια θετική πολιτική για τους φοιτητές, με κόστος στο οποίο μπορεί η χώρα να αντεπεξέλθει.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με τα μέλη ΔΕΠ εάν θα ενταχθούν στο ενιαίο  μισθολόγιο και τι γίνεται με την εξέλιξή τους, η Υπουργός απάντησε:

Τα μέλη ΔΕΠ είναι δημόσιοι λειτουργοί και έχουν ειδικό μισθολόγιο. Όσον αφορά στο θέμα των εξελίξεων -επειδή υπάρχει συζήτηση και με το Υπουργείο Εσωτερικών- σας λέω πως ισχύει ό,τι και σε όλο το δημόσιο. Δηλαδή οι εξελίξεις, οι οποίες δεν σημαίνουν νέες προσλήψεις,  προχωρούν κανονικά.

 

Σημεία από την ομιλία του Ειδικού Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Βασίλη Παπάζογλου

 

·         Δεν καταργούμε την πολλαπλή επιλογή συγγράμματος. Όταν βγήκε η «περίφημη» εγκύκλιος ξεσηκώθηκαν όλοι ότι καταργούμε την πολλαπλή επιλογή και ότι το Υπουργείο πλέον γυρίζει στο ένα και μοναδικό σύγγραμμα. Ασφαλώς και δεν καταργείται.

Ζητήσαμε από Γραμματείες- όπου απαιτούνται για κάποιο μάθημα τρία ή περισσότερα βιβλία (αφορά μόνο στο 3,8% των μαθημάτων) αιτιολογημένη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, ώστε να καλύπτονται. Όταν έρχονται στο Υπουργείο Παιδείας τέτοιες αποφάσεις Γενικών Συνελεύσεων, τις εγκρίνουμε και προχωράει κανονικά η διανομή. Άρα είναι μύθος ότι οι φοιτητές θα πληρώσουν έστω και ένα ευρώ από την τσέπη τους για τα βιβλία.

Η ενίσχυση της πολλαπλής επιλογής γίνεται επίσης από την εισαγωγή του ηλεκτρονικού βιβλίου, από το οποίο θα προέλθει και εξοικονόμηση πόρων για τη χρηματοδότηση άλλων δράσεων.

Το Υπουργείο θα προωθήσει το ηλεκτρονικό βιβλίο, το ψηφιακό βιβλίο, το οποίο θα είναι ελεύθερο στο διαδίκτυο, έτσι ώστε ο φοιτητής να έχει πρόσβαση σε περισσότερα από ένα συγγράμματα.

Το ζητούμενο σε ένα Πανεπιστήμιο και ο τρόπος με τον οποίο εμείς οι καθηγητές – τώρα μιλάω και ως καθηγητής – πρέπει να κάνουμε το μάθημα είναι να βοηθήσουμε το φοιτητή να μάθει πραγματικά. Και πώς θα μάθει; Ερευνώντας διαφορετικές πηγές και επομένως μόνο με το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι δυνατό να γίνει αυτό.

·         Από το σύνολο των βιβλίων που μοιράζονται δωρεάν από το ελληνικό κράτος μόνο το 28% επαναχρησιμοποιείται -μετά την εξέταση του μαθήματος- έστω και μία φορά. Αυτό σημαίνει ότι δίνουμε βιβλία μόνο για τις εξετάσεις. Δεν είναι βιβλία τα οποία θα μπορεί ο φοιτητής να τα χρησιμοποιεί και σε άλλα μαθήματα και στη μετέπειτα σταδιοδρομία του.               

·         Ενίσχυση των διδασκόντων και των βιβλιοθηκών. Οι βιβλιοθήκες δεν υπάρχουν απλώς για να υπάρχουν. Θα πρέπει οι ίδιοι οι διδάσκοντες να καθοδηγούν τους φοιτητές στη χρήση των βιβλιοθηκών, είτε έντυπων, είτε ηλεκτρονικών.

Στο «Εύδοξος» υπάρχουν 12.500 ηλεκτρονικά συγγράμματα, τα οποία είχαν αγοραστεί με χρήματα του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, μέσω του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Οι στατιστικές που έχουμε δείχνουν  ότι δεν χρησιμοποιήθηκαν αυτά τα βιβλία.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 08 Μάρτιος 2011 21:29