ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΕ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την administrator   
Τετάρτη, 30 Μάρτιος 2011 15:53

πηγή ΥπΔΒΜΘ

Νέο Λύκειο: Μετά το «Νέο Σχολείο» και πριν το «Νέο ΑΕΙ»

Παρουσιάζουμε σήμερα τις προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας για το «Νέο Λύκειο».

Στη διαμόρφωση τους έχουν ληφθεί υπόψη :
• Οι μελέτες  του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
• Το πόρισμα του Εθνικού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας υπό τον
κ. Μπαμπινιώτη.

• Το σύνολο των προτάσεων που έχουν κατατεθεί στο ΕΣΥΠ.
• Τα   πορίσματα συνεδρίων της ΟΛΜΕ.
• Τα συμπεράσματα της  μελέτης PISA του  O.Ο.Σ.Α.
• Τα προγράμματα σπουδών πολλών ευρωπαϊκών χωρών
• Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και η σημερινή πραγματικότητα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα συνολικά και στο Λύκειο ειδικότερα.
• Ο λυκειακος χάρτης της χώρας και το ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετεί σήμερα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΟΠΩΣ ΘΑ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ (ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

 

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Μείωση μαθημάτων με αύξηση ωρών διδασκαλίας τους, νέοι τρόποι διδασκαλίας και εισαγωγή της επιστημονικής εργασίας στο τέλος της χρονιάς, προβλέπει μεταξύ άλλων το σχέδιο για το νέο Λύκειο, το οποίο παρουσίασε σήμερα η υπουργός Παιδείας Αννα


Λιγότερα μαθήματα με περισσότερες ώρες διδασκαλίας τους, η καθιέρωση ενός νέου «μαθήματος» με τον τίτλο «ερευνητική εργασία» και νέοι τρόποι διδασκαλίας, είναι από τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου τύπου Λυκείου που ανακοίνωσε η Αννα Διαμαντοπούλου

Στόχος είναι, το Λύκειο να γίνει αυτόνομη μονάδα εκπαίδευσης των νέων και στη συνέχεια να καθιερωθεί ένα νέο σύστημα πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, από το 2014. Οι μαθητές που θα πάνε το Σεπτέμβριο στην α΄τάξη λυκείου θα έχουν 7 βασικά μαθήματα, τα οποία θα είναι υποχρεωτικά και μεταξύ αυτών θα είναι η ελληνική γλώσσα, αλλά και η Ιστορία και τα Θρησκευτικά.

 «Γέφυρα» η Α΄τάξη, κατευθύνσεις στις υπόλοιπες δύο

Η πρώτη τάξη θεωρείται «γέφυρα» γενικής κατάρτισης και παιδείας για τις επόμενες τάξεις.

Στη Β΄τάξη λυκείου θα υπάρχουν δύο κατευθύνσεις, η θετική και η θεωρητική. Ονομάζονται Α και Β΄. Στην Γ΄ τάξη θα προστεθεί μία ακόμη κατεύθυνση που θα αφορά στα οικονομικά.

Ερευνητική εργασία και ομαδικότητα

Βασική σημασία αποδίδεται στο νέο μάθημα της ερευνητικής εργασίας που θα έχουν οι μαθητές και στις 3 τάξεις του λυκείου. Μέσα από μία ευρεία θεματολογία που θα αφορά στον πολιτισμό, την κοινωνία , το περιβάλλον κλπ., τα παιδιά θα εργάζονται ομαδικά πάνω στο ίδιο θέμα και στο τέλος θα συνθέτουν τις πληροφορίες και τις γνώσεις που έχουν αντλήσει από τις πηγές.

Στοχεύεται έτσι, να αναπτύσσεται τόσο η κριτική τους ικανότητα αλλά και η ικανότητα της ομαδικής συνεργασίας. Το πόσο σημαντικό θα είναι αυτό το «μάθημα», φαίνεται από το γεγονός ότι θα προσμετράται ο βαθμός του στην όλη επίδοση του μαθητή και συγχρόνως μελετάται και το ενδεχόμενο να συνυπολογίζεται και στην εισαγωγή για τα Πανεπιστήμια.

Παραμένει βασικό μάθημα η Ιστορία

Η ιστορία παραμένει βασικό και υποχρεωτικό μάθημα και στις τρείς τάξεις του λυκείου, ενω τα θρησκευτικά θα είναι υποχρεωτικά στην α΄και β΄τάξεις λυκείου.

Λιγότερα μαθήματα και χωρίς στάνταρντ ύλη οι εισαγωγικές

Οι λεπτομέρειες του νέου συστήματος επιλογής για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, το οποίο θα ισχύσει από το 2014, δεν αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα. Ωστόσο, βασικές αρχές του είναι η μείωση των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων και η απουσία καθορισμένης εξεταστέας ύλης με την μορφή που υπάρχει σημερα, αφού θα διερευνάται όλο το γνωστικό υπόβαθρο του μαθητή.

Τα Πανεπιστήμια επίσης θα έχουν σημαντικό λόγο και ρόλο για τους φοιτητές που θα εισάγουν στις σχολές τους και γιαυτό θα κληθούν να θέσουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα που θα αποφασίσουν.

Διαμαντοπούλου: Λύκειο ενταγμένο στη ζωή των εφήβων

Στις δηλώσεις της, η υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι το νέο λύκειο θα πρέπει να αποκαταστήσει όχι μόνο τη σωστή και πλήρη λειτουργία του ιδίου, αλλά πρέπει επίσης να αποκαταστήσει και την ισορροπία στη ζωή των εφήβων. «Πρέπει να κάνει «φυσιολογική» τη ζωή τους και τη ζωή των γονιών τους. Ο έφηβος έχει δικαίωμα στη γνώση, αλλά και στη ζωή. Το λύκειο δεν είναι απλά ο προθάλαμος του Πανεπιστημίου ή του ΤΕΙ. Είναι μια αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα με λίγα μαθήματα, με επαρκή αριθμό ωρών διδασκαλίας στο σχολείο, όπου θα μπορούν να προετοιμάσουν πλήρως τον μαθητή να επενδύσει εκεί που έχει κλήση. Η μορφή και το είδος των εξετάσεων θα έχουν διαφορετικά και καινοτομικά στοιχεία που δεν θα απαιτούν αποστήθιση και αντιγραφή».

Πηγή: ΕΘΝΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

http://www.alfavita.gr/artro.php?id=27795

http://www.alfavita.gr/artro.php?id=27820

http://www.alfavita.gr/artro.php?id=27800

alfavita Του Χρήστου Κάτσικα

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΚΑΙ ΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Νέα προγράμματα σπουδών σε όλο το εύρος της σχολικής εκπαίδευσης (Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο), νέο σύστημα πρόσβασης συνδεδεμένο με τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, και αλλαγές στη διοικητική δομή των σχολείων θα ανακοινώσει το επόμενο χρονικό διάστημα το Υπουργείο Παιδείας.

                Τόσο οι αλλαγές που συντελούνται ήδη στο Λύκειο όσο και αυτές που προετοιμάζονται στα Πανεπιστημιακά και Τεχνολογικά Ιδρύματα προδιαγράφουν την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με δεδομένο ότι οι αλλαγές αυτές είναι εν εξελίξει φέτος, είναι φανερό ότι το 2012 θα είναι κατ΄ εξοχήν η χρονιά τελικής προετοιμασίας του νέου συστήματος που επεξεργάζεται το Υπουργείο Παιδείας..

 

ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

                Το νέο πρόγραμμα σπουδών αρχίζει την επόμενη σχολική χρόνια (2011/12) με την Α΄ Λυκείου, ώστε κλιμακωτά να επεκταθεί η νέα δομή και στις επόμενες τάξεις.

Οι μαθητές της φετινής Γ΄ Γυμνασίου θα είναι οι πρώτοι που θα φοιτήσουν τον Σεπτέμβριο του 2011 στη νέα Α΄ Τάξη του Λυκείου. Παράλληλα όσοι φοιτούν σήμερα στο Γυμνάσιο θα είναι η πρώτη φουρνιά που θα αντιμετωπίσει τα νέα προγράμματα σπουδών.

                Η Α' Λυκείου θα είναι τάξη γενικής παιδείας και θα λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ η Β' και Γ΄ θα αποτελέσουν τάξεις προοδευτικής εμβάθυνσης και εξειδίκευσης.

                Στην Α΄ Λυκείου θα διατηρηθεί ο βασικός κορμός των σημερινών υποχρεωτικών μαθημάτων: Αρχαία, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία και Θρησκευτικά. Τα μαθήματα επιλογής θα κατατάσσονται σε ομάδες, τις οποίες θα επιλέγουν οι μαθητές. Για παράδειγμα, μια ομάδα θα είναι οι γλώσσες, μία άλλη τα καλλιτεχνικά, μια άλλη τα οικονομικά κ.ο.κ. Επίσης, θα υπάρχουν ώρες για δραστηριότητες (π.χ. αγωγή υγείας, περιβάλλον) ως μαθήματα επιλογής.

                Σε όλες τις τάξεις του Λυκείου (Α΄, Β΄, και Γ΄) όλοι οι μαθητές θα διδάσκονται, ανάμεσα σε άλλα, και τρία μαθήματα κοινά:

                1. Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία  (ενιαιοποιημένα νεοελληνική γλώσσα-λογοτεχνία-αρχαία ελληνικά)

                2. Ιστορία

                3. Σχέδιο Έρευνας

                Στη Β΄ τάξη του Λυκείου θα μειώνεται σημαντικά το σκέλος των αρχαίων ελληνικών και θα εξαφανίζεται σχεδόν στην Γ΄ τάξη του Λυκείου).

                Το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει το Σχέδιο Έρευνας (2-3 ώρες την εβδομάδα) να βαθμολογείται από ειδική επιτροπή και να αποτελέσει κριτήριο που θα βαρύνει, μαζί με τα αποτελέσματα των 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων (στο τέλος του Λυκείου), για την εισαγωγή στις τριτοβάθμιες σχολές.

 

Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ:  Ο ΠΡΟΘΑΛΑΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

                Μετά την Α΄ Λυκείου που χαρακτηρίζεται τάξη γενικής παιδείας, η Β΄ και η Γ΄ τάξη του Λυκείου μετατρέπονται σε προθάλαμο της διαδικασίας εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στις δυο αυτές τάξεις (Β' και Γ' Λυκείου) οι μαθητές θα παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα, μαθήματα επιλογής και δραστηριότητες, με βάση τα οποία θα οδηγούνται στην ομάδα σχολών της επιλογής τους.

                Οι κατευθύνσεις είναι αρχικά δύο στη Β' Λυκείου, ενώ εξειδικεύονται στη Γ' Λυκείου σε τρεις, που αντιστοιχούν στις βασικές κατηγορίες Σχολών: Πολυτεχνικές Μαθηματικο-φυσικές και Ιατρικές, Οικονομικές Πολιτικές Κοινωνιολογικές και Παιδαγωγικές, Νομικές και Φιλοσοφικές.

                Οι Σχολές θα είναι αυτές που θα καθορίζουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα.

 

Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ

                Τόσο οι αλλαγές που συντελούνται ήδη στο Λύκειο όσο και αυτές που προετοιμάζονται στα Πανεπιστημιακά και Τεχνολογικά Ιδρύματα προδιαγράφουν την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με το νέο σύστημα οι υποψήφιοι θα μπαίνουν σε Σχολή και όχι σε τμήμα. Στα πλαίσια αυτά η μονάδα υποδοχής του φοιτητή (το Ακαδημαικό έτος 2014/15) θα είναι η Σχολή που θα έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη του ενιαίου προγράμματος σπουδών του πρώτου ακαδημαϊκού έτους (απαιτήσεις, κατανομή της ύλης σε γενικής διδασκαλίας μαθήματα). Με λίγα λόγια, οι τελειόφοιτοι του λυκείου θα εισάγονται στις νέες σχολές, θα παρακολουθούν κύκλους μαθημάτων κι ύστερα από εξετάσεις θα κατευθύνονται στην εξειδίκευση που επιθυμούν!

                Οι φοιτητές, δηλαδή, θα εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους.

 

ΤΑ 6 ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ

1

Το νέο σύστημα εισαγωγής θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2013-2014, δηλαδή θα αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν στο Λύκειο από το επόμενο σχολικό έτος 2011-2012.

2

Η συνολική αξιολόγηση του μαθητή στη Β΄ και Γ΄ τάξη του Λυκείου ή η αξιολόγηση του Σχεδίου Έρευνας θα τον ακολουθεί στην πορεία πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

 

3

Οι σχολές θα καθορίσουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα

4

Στο τέλος του Λυκείου οι υποψήφιοι θα δίνουν εξετάσεις σε μικρό αριθμό μαθημάτων (4) που έχουν προεπιλέξει και στην τελική επίδοση θα συνυπολογίζεται η συνολική αξιολόγησή τους στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου.

5

Η είσοδος των υποψηφίων θα γίνεται σε σχολές (π.χ σχολή θετικών επιστημών Αθήνας, Θεσσαλονίκης κλπ) ή σε Πανεπιστήμια (π.χ Πάντειο Πανεπιστήμιο)

 

6

Η τελική κατάταξη σε Πανεπιστημιακά τμήματα ή τμήματα ΤΕΙ θα γίνεται μετά από αξιολογικές διαδικασίες (εξετάσεις) στη διάρκεια του Α΄  - προπαρασκευαστικού-  έτους σπουδών

 

                Στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η επιμήκυνση των εξεταστικών δοκιμασιών πρόσβασης από το Λύκειο έως το Α΄ πανεπιστημιακό έτος όχι μόνο δεν αναμένεται να περιορίσει τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα αλλά αντίθετα θα λιπάνει το έδαφος για φροντιστηριακή εξάπλωση με τη δημιουργία νέων αποικιών μέσα στο ίδιο το Α΄ Πανεπιστημιακό έτος.

 

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

                Από τη νέα σχολική χρονιά θα εφαρμοστούν νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Η αρχή θα γίνει πιλοτικά σε 110 - 130 Δημοτικά και Γυμνάσια το Σεπτέμβριο του 2011 και τη σχολική χρονιά 2012/13 θα γενικευτούν σε όλα τα σχολεία. Οι αλλαγές αυτές θα αφορούν νέους τρόπους διδασκαλίας και χειρισμού της διδακτέας ύλης ενώ δεν προβλέπονται νέα βιβλία.

 

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

                Φέτος δεν θα γίνουν νέες κρίσεις Προϊστάμενων Διευθύνσεων και Γραφείων ενώ αντίθετα θα γίνουν κρίσεις – επιλογές Σχολικών Συμβούλων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης. Για την πλήρωση με επιλογή 300 θέσεων Σχολικών Συμβούλων Δημοτικής Εκπαίδευσης και 70 θέσεων Σχολικών Συμβούλων Προσχολικής Αγωγής έχουν υποβληθεί 1.143 αιτήσεις δασκάλων και 158 νηπιαγωγών.

                Παράλληλα το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να προκηρυχθούν περίπου 10.000 θέσεις Διευθυντών σχολικών μονάδων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης. Το Υπουργείο θα ανακοινώσει τα σχετικά όταν θα έχει ξεκαθαριστεί το τοπίο με τις καταργήσεις – συνενώσεις – ιδρύσεις σχολικών μονάδων.

                Ωστόσο, στο σχέδιο νόμου που έχει καταρτίσει το υπουργείο Παιδείας για την «αναδιοργάνωση των περιφερειακών υπηρεσιών της εκπαίδευσης», αποδυναμώνεται ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων, που είναι συλλογικό όργανο, και αρμοδιότητές του μεταφέρονται στο διευθυντή, που έχει πλέον αναβαθμισμένο και κυρίαρχο ρόλο καθώς επιφορτίζεται και πολλές από  τις αρμοδιότητες των Γραφείων Εκπαίδευσης τα οποία καταργούνται. Ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων υποβαθμίζεται αφού περιορίζεται στο να προτείνει. Έτσι, η ευθύνη μιας απόφασης ενός συλλογικού οργάνου, όπως είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων, μεταφέρεται σε ατομικό επίπεδο, δηλαδή στην κρίση του διευθυντή.

                Ανάμεσα στα άλλα οι νέοι διευθυντές σχολικών μονάδων θα μετέχουν στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών του σχολείου και θα είναι υπεύθυνοι, σε συνεργασία με τα στελέχη Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, για την κατάρτιση προγραμμάτων ενδοσχολικής επιμόρφωσης. Παράλληλα θα έχουν την ευθύνη για την οργάνωση των διαδικασιών αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και της ηλεκτρονικής ενημέρωσης των ατομικών υπηρεσιακών φακέλων των εκπαιδευτικών και των οικονομικών δεδομένων και των στοιχείων της αυτοαξιολόγησης. Εκτός αυτών θα είναι οι πειθαρχικοί προϊστάμενοι για το προσωπικό της σχολικής μονάδας και μπορούν να τους επιβάλουν έγγραφη επίπληξη, καθώς και την πειθαρχική ποινή του προστίμου μέχρι το ένα έκτο των μηνιαίων αποδοχών.

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 31 Μάρτιος 2011 13:44