ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΕΛΛΕΙΨΗ ΗΘΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ Ή ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΗΘΙΚΟΤΗΤΑ ; Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την administrator   
Παρασκευή, 09 Μάρτιος 2012 22:21

Έλλειψη ηθικής στην παιδεία ή πολιτική ανηθικότητα;
Ανοιχτή επιστολή προς:

Υπουργείο Παιδείας 
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Επιστημονικές  Ενώσεις  Καθηγητών  Ξένων Γλωσσών 

Το τελευταίο χρονικό διάστημα βιώνουμε μια χωρίς προηγούμενο υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας. Το Υπουργείο Παιδείας, αιφνιδιαστικά, επιβάλλει αποφάσεις  χωρίς κανένα παιδαγωγικό έρεισμα. Παράδειγμα αυτής της επιζήμιας και νοσηρής πολιτικής αποτελεί η επίθεση στην ξενόγλωσση εκπαίδευση. 
Πιο συγκεκριμένα, η Υφυπουργός Παιδείας δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα Χριστοφιλοπούλου, με αποφάσεις που υπέγραψε στις 27/5 για τα Δημοτικά και 2/6 για τα Γυμνάσια αντίστοιχα περικόπτει κονδύλια από τη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας στα σχολεία όλης της χώρας.
Η άδικη αυτή απόφαση, ίσως σε αριθμούς να σημαίνει μείωση δαπανών για ένα  κράτος  που καταρρέει οικονομικά, ηθικά, κοινωνικοπολιτικά και μπορεί ενδεχομένως να γίνει αποδεκτή από ορισμένους στη δύσκολη χρονική συγκυρία που ζούμε. Αυτό όμως που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό είναι η  αδικία και η έλλειψη στοιχειώδους ηθικής, αφού δεν κοστίζουν στον κρατικό προϋπολογισμό.
Πρώτα θύματα αυτής της Υπουργικής Απόφασης είναι οι μαθητές της Β’ και Γ’ τάξης των γυμνασίων που  πειθαναγκάζονται  να παρακολουθήσουν άλλη 2η ξένη γλώσσα από αυτήν που επέλεξαν και διδάχθηκαν κατά τα προηγούμενα  σχολικά έτη, παρά την ισχύουσα Υπουργική Απόφαση, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές έχουν τις εξής δυνατότητες:
 ή να ισχύσει το Π.Δ. 188/1985 (άρθρο 2, παρ. 1) (μη αξιολόγηση και απαλλαγή μαθητών από την 2η ξένη γλώσσα) ή τη μετεγγραφή τους  σε όμορο Γυμνάσιο που θα διδάσκεται η ίδια γλώσσα που διδασκόταν ο μαθητής.
Θεωρητικά  η απόφαση της Υφυπουργού δίνει διέξοδο στους μαθητές της Β’ και Γ τάξης του Γυμνασίου για τα επόμενα δύο χρόνια, δυστυχώς όμως, αυτή η απόφαση δεν εφαρμόζεται σε όλα τα γυμνάσια της χώρας, με αποτέλεσμα οι μαθητές της παραπάνω κατηγορίας - αν και δικαιούνται απαλλαγής λόγω αντικειμενικών δυσκολιών – να εντάσσονται σε  προχωρημένα τμήματα άλλης 2ης ξένης γλώσσας από εκείνη που διδάχτηκαν και κυρίως  να αξιολογούνται και να βαθμολογούνται κανονικά όπως οι υπόλοιποι συμμαθητές τους, που διδάσκονται τη γλώσσα κανονικά από το προηγούμενο σχολικό έτος.
Η ευθύνη τελικά συμπεριφορών αυτού του είδους είναι συλλογική ή αφορά μονομερώς συγκεκριμένο γυμνάσιο της Λάρισας; Η αξιολόγηση αυτή είναι σύμφωνη με το νόμο ή απλά  αυθαίρετη επιλογή του Διευθυντή ενός γυμνασίου; 
Ποια η θέση του κ.Υπουργού, των Επιστημονικών Ενώσεων Καθηγητών  Ξένων Γλωσσών  καθώς και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου; Σύμφωνα με ποια επιστημονικά κριτήρια της σύγχρονης γλωσσοδιδακτικής έγινε και εξακολουθεί να γίνεται αυτή η αξιολόγηση;
Η μη εφαρμογή της  παραπάνω Υπουργικής Απόφασης, ανεξάρτητα από τον ποιον βαραίνει η ευθύνη, αποτελεί σίγουρα  παράβαση καθήκοντος, δείχνει εμπάθεια προς μια κατηγορία μαθητών – γονέων αλλά και την ανικανότητα ή ανεπάρκεια ορισμένων να διαχειριστούν έμψυχο υλικό-ειδικά μαθητές- και προπαντός να διαπλάσουν χαρακτήρες. 
Αντί η πολιτεία να ζητήσει στοιχειωδώς συγνώμη από αυτούς τους μαθητές και τις οικογένειές τους για την αναστάτωση που τους προκάλεσε (ανατρέποντας τον οικογενειακό προγραμματισμό τους και όχι μόνο) χρησιμοποιεί την βαθμολογία ως τιμωρία, μόνο και μόνο γιατί τόλμησαν να ζητήσουν την εφαρμογή της Υ.Α. όπως δικαιούνται;   Προφανώς σκοπός αυτής αξιολόγησης είναι η τρομοκρατία ο  εκφοβισμός και τέλος ο πειθαναγκασμός των μαθητών.  
Στο βωμό των περικοπών και της υποτιθέμενης προόδου δεν νοείται να καταπατούνται έννοιες όπως αυτές της αρετής και της ηθικής. Αντίθετα, πρόοδος και ηθική πρέπει να συμβαδίζουν γιατί η ηθική αντίληψη του ανθρώπου διαμορφώνεται με τη συνήθεια, από την οποία παράγεται και η λέξη ηθική (ηθική από τη συν-ήθεια, το ήθος). Η ηθική αρετή δεν είναι δοσμένη από τη φύση, αλλά διαμορφώνεται στον άνθρωπο με τη συνήθεια, με την πρακτική επανάληψη τέτοιας συμπεριφοράς (Ηθ. Νικ 1103 α 16-20 Αριστοτέλης).
Βέβαια το σχολείο είναι ένας μικρόκοσμος και αντικατοπτρίζει τη σύγχρονη κοινωνία όπου επικρατεί  ο νόμος του ισχυρού. Τελικά αυτό το σχολείο θέλουμε για τα παιδιά μας; 

                                                                               

Γ.Α     Γονέας – εκπ/κός

(To Πλήρες όνομα του αποστολέα είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου)